ВІДОМОСТІ УНП
……………………………………………………………………………………. 3
ПОДІЇ І ФАКТИ
……………………………………………………………………………………… 10
ТЕМА НОМЕРА
Пам’ятка для нотаріуса –спеціального суб’єкта,
на якого покладаються функції державного реєстратора прав на
нерухоме майно ……15
Реєстрація речових прав на нерухоме майно
Ірина Євтушенко ...................................................................................................................19
Деякі питання виконання нотаріусами функцій державного
реєстратора прав
на нерухоме майно
Денис Спєсівцев ……………………………………………………………………………………..23
Стисло про головне у сфері державної реєстрації прав та
їхніх обтяжень
Василь Литвин ………………………………………………………………………………………26
НОТАРІАТ І НАУКА
Поняття обмежень речових прав фізичних осіб на нерухоме майно
Євген Мічурін, Михайло
Малай ……………………………………………………………………28
Особливості правового режиму земель та майна фермерських
господарств України
Марія Долинська ……………………………………………………………………………………..36
Неустойка: поняття та види
Василь Крат ………………………………………………………………………………………….44
Загальні засади міжнародного та національного законодавства
у сфері
захисту прав дитини. Система державних органів захисту прав дитини в Україні
Валентина Мироненко
……………………………………………………………………………..55
Здійснення батьками прав дитини в контексті реалізації
Конвенції ООН
про права дитини
Ірена Тімуш, Олена
Лапчевська …………………………………………………………………..61
Повноваження та межі відповідальності начальника обласного
управління земельних ресурсів у сфері державної експертизи землевпорядної
документації
Павло Кулинич ………………………………………………………………………………………..69
Інститут приданого в сімейному праві
Ольга Ієвіня …………………………………………………………………………………………...75
ТОЧКА ЗОРУ
Неможливі фігури, або роздуми щодо статусу приватного
нотаріуса
Ірина Лихолат ………………………………………………………………………………………..82
РЕГІОН
Запорізька область
…………………………………………………………………………………90
ІНФОРМАЦІЙНИЙ БАНК
Закон України від 02.10.2012 № 5395-VІ "Про внесення змін до
деяких законодавчих
актів України щодо вдосконалення процедури відведення земельних ділянок та
зміни їх цільового призначення” …………………………………………………………………...99
Наказ Міністерства юстиції України від 25.09.2012 № 1418/5
"Про затвердження
Порядку проставлення апостиля в Міністерстві юстиції України на офіційних
документах, призначених для використання на території інших держав, та
підготовки Міністерством юстиції України нотаріально оформлених документів для
подальшої консульської легалізації” ……………………………………………………………………………102
АНОНСИ СТАТЕЙ
ПРОЗОРІСТЬ ТА ВИСОКИЙ
ПРОФЕСІОНАЛІЗМ – НАСЛІДКИ ЗАКОНОТВОРЧИХ
ІНІЦІАТИВ У СФЕРІ НОТАРІАТУ
– Катерино Іванівно, мабуть, вже не
залишилося в країні громадян, які не знають, що з нового року наберуть чинності
зміни до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно
та їх обтяжень», згідно з якими приватні
та державні нотаріуси при вчиненні нотаріальної дії реєструватимуть речові
права на нерухоме майно. Поясніть, будь ласка, чим були викликані такі зміни,
яку мету переслідував законодавець?
Будь-яка
правова держава з підвищеною увагою ставиться до угод із нерухомістю та
намагається контролювати обіг нерухомості, позаяк державна реєстрація
забезпечує та гарантує право на нерухоме майно.
З 1 січня 2013
року набирають чинності зміни до Закону України «Про державну реєстрацію
речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» Закону України «Про нотаріат»,
які полягають у тому, що на нотаріуса покладаються додаткові функції державного
реєстратора речових прав на нерухоме майно та їхніх обтяжень.
Законодавець
наділив нотаріусів окремими повноваженнями державного реєстратора прав на
нерухоме майно, які виникають у результаті нотаріальних дій, а саме: нотаріус
здійснюватиме державну реєстрацію прав власності, реєстрація яких була
проведена раніше, тобто до 1 січня 2013 року, а також здійснювати державну
реєстрацію речових прав на нерухоме майно у результаті нотаріальної дії з
такими об'єктами.
ПАМ’ЯТКА ДЛЯ
НОТАРІУСА – СПЕЦІАЛЬНОГО СУБ’ЄКТА, НА ЯКОГО ПОКЛАДАЮТЬСЯ ФУНКЦІЇ ДЕРЖАВНОГО
РЕЄСТРАТОРА ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО
І. Загальні положення
Згідно
з Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх
обтяжень» (далі – Закон) права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають
державній реєстрації. Державна реєстрація прав є обов'язковою.
Права на
нерухоме майно та їх обтяження, що були зареєстровані до 1 січня 2013 року,
визнаються дійсними, якщо їхня реєстрація була проведена відповідно до
законодавства, чинного на момент виникнення
цих прав, або якщо відповідне законодавство не передбачало проведення державної
реєстрації цих прав.
Державна
реєстрація права власності та інших речових прав проводиться за місцем
розташування об'єкта нерухомого майна в межах території, на якій діє
відповідний орган державної реєстрації прав, крім випадків, коли державна
реєстрація прав власності проводиться нотаріусом, який вчиняє нотаріальну дію.
РЕЄСТРАЦІЯ РЕЧОВИХ
ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО
Ірина Євтушенко,
головний спеціаліст
відділу організаційного забезпечення та контролю у сфері нотаріату управління
нотаріату та фінансового моніторингу юридичних послуг Департаменту нотаріату,
банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу Міністерства
юстиції України
Яким чином вплине внесення змін до Закону України «Про державну
реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» на діяльність
нотаріусів України?
У зв’язку з підписанням змін до
Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх
обтяжень» та наданням нотаріусам функцій державних реєстраторів, сфера їхньої
діяльності значно розширилася, а разом з тим збільшилась кількість вимог до
нотаріусів.
Нотаріус під
час вчинення нотаріальних дій з нерухомим майном, об'єктом незавершеного
будівництва має доступ та користується Державним реєстром речових прав на
нерухоме майно. Нотаріус є спеціальним суб'єктом, на якого покладаються функції
державного реєстратора прав на нерухоме майно відповідно до Закону України
"Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх
обтяжень", і який має печатку такого реєстратора.
Слід зазначити,
що повноваження нотаріуса як спеціального суб’єкта, на якого покладено функції
державного реєстратора, Законом дещо обмежені. Згідно зі статтею 9 Закону
нотаріус при здійсненні функцій державного реєстратора не веде реєстраційних
справ щодо об’єктів нерухомого майна та не видає свідоцтв про право власності
на нерухоме майно, що встановлюють право власності при здійсненні державної
реєстрації прав на нерухоме майно.
ДЕЯКІ ПИТАННЯ
ВИКОНАННЯ НОТАРІУСАМИ ФУНКЦІЙ ДЕРЖАВНОГО РЕЄСТРАТОРА
ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО
Денис Спєсівцев,
здобувач кафедри
цивільного права № 2 Національного університету «Юридична академія України
імені Ярослава Мудрого», головний спеціаліст Департаменту державної реєстрації
речових прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України
Запровадження з 1 січня 2013
року нового порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та
їхніх обтяжень викликає значну зацікавленість представників як теоретичної, так
і практичної сторін юриспруденції. Адже нововведення, що набирають чинності з
нового року, зачіпають як інституційну складову державної реєстрації, так і її
технологічні та процедурні
аспекти.
Одним з питань
державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, що викликають практичну
зацікавленість, є розмежування повноважень органів державної реєстрації прав та
нотаріату. Для його вирішення необхідно звернутися до положень Закону України
«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у редакції,
що набирає чинності з 1 січня 2013 року. Відповідно до частини дев’ятої статті
15 зазначеного Закону державна реєстрація прав, їхніх обтяжень у результаті
вчинення нотаріальної дії (надання відмови щодо неї) проводиться одночасно з
вчиненням такої дії. Варто зазначити, що чинне законодавство не містить
визначення нотаріальних дій, однак, аналіз Закону України «Про нотаріат»
дозволяє встановити, що такими діями є посвідчення прав та фактів, які мають
юридичне значення, а також інші дії, спрямовані на надання ним юридичної
вірогідності, що вчиняються нотаріусами, які працюють у державних нотаріальних
конторах, державних нотаріальних архівах (державні нотаріуси), а також у
випадках, передбачених законодавством, іншими уповноваженими посадовими
особами.
СТИСЛО ПРО ГОЛОВНЕ У
СФЕРІ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ПРАВ ТА ЇХНІХ ОБТЯЖЕНЬ
Василь Литвин,
практикуючий юрист,
працівник ДП «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України
Невдовзі, вже 1 січня 2013
року, має запрацювати нова процедура державної реєстрації прав на нерухоме
майно та їхніх обтяжень, невід’ємною складовою якої повинен стати Державний
реєстр прав на нерухоме майно (надалі – Державний реєстр прав), що об’єднає в
собі відомості про зареєстровані права та обтяження, про суб'єктів цих прав, про
об'єкти нерухомого майна та документи, на підставі яких проведено державну
реєстрацію прав.
Яких основних
змін слід очікувати в сфері державної реєстрації прав та їхніх обтяжень та на
кого буде покладено повноваження щодо такої реєстрації, спробуємо розібратися.
Спершу нагадаю,
що на даний час державна реєстрація прав на нерухоме майно та реєстрація
обтяжень таких прав проводяться різними реєстраторами в різних реєстрах.
Зокрема, до кінця цього року державна реєстрація прав на нерухоме майно
здійснюється в Реєстрі прав власності на нерухоме майно (надалі – Реєстр прав)
реєстраторами бюро технічної інвентаризації, що були створені до набрання
чинності Законом України від 11.02.2010 № 1878-VI (надалі – Закон № 1878-VI) та
підключені до Реєстру прав у межах визначених територій
адміністративно-територіальних одиниць на підставі укладених договорів з
адміністратором Реєстру прав. Водночас, відомості про обтяження таких прав на
нерухоме майно підлягають внесенню до Єдиного реєстру заборон відчуження
об’єктів нерухомого майна (надалі – Реєстр заборон) реєстраторами Реєстру
заборон – державними нотаріальними конторами, державними нотаріальними
архівами, приватними нотаріусами, Держінформ’юстом та його регіональним
філіями.